شتاب دهنده دانشگاه شیراز در مسیر حمایت از نوآوری

به گزارش ایرنا، امروزه در دنیا موضوع نوآوری و شناسایی ایده‌های خلاقانه برای کسب‌وکارهای نو مورد توجه است. ترویج مفهوم استارت‌آپ، چندان قدیمی نیست و شاید تنها یک یا دو دهه از استفاده از این عبارت در ایران و دیگر نقاط جهان می‌گذرد؛ اما به‌دلیل جذابیت یا شاید رقابت‌، شاهد استفاده پرتکرار از این عنوان برای مشاغل مختلف هستیم.

استارت‌آپ در اصطلاح به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، ایده خام، با تلاش و کوشش یک گروه به تولید محصول می‌انجامد و زمینه، برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.

با رشد روزافزون شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در ایران، کلمه‌ شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد. شتاب‌دهنده (هاب)، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی را مهیا می‌سازد. شتاب‌دهنده استارت‌آپ  شرکتی است که از ابتدای کار، استارت‌آپ‌ها را زیرپوشش خود درمی‌آورد. شتاب‌دهنده‌ها به گردانندگان پروژه، آموزش‌های لازم را برای کسب موفقیت بهتر خواهند داد و با سرمایه‌گذاری اولیه روی یک شرکت نوپا از آن‌ها حمایت می کنند و درصدی از مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند.

یکی از بهترین محل‌ها برای تشکیل یک شتاب‌دهنده، دانشگاه‌ها هستند؛ چراکه ایده‌ها و خلاقیت‌ها و همچنین آموزش‌های صحیح از مسیر دانشگاه بهتر محقق می‌شود.

در اوایل آبان‌ماه، خبر تفاهم‌نامه هاب شیراز به‌عنوان شتاب‌دهنده مشترک نخستین اپراتور مخابراتی و دانشگاه شیراز و شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول منتشر شد. این قرارداد به‌منظور سرمایه‌گذاری بر تعدادی از استارت‌آپ‌هایی که قادر باشند در تحقق رویای دیجیتال مشارکت داشته باشند، منعقد شد.

سپس فراخوانی منتشر شد تا تیم‌های متقاضی، به آدرس وب‌سایت هاب شیراز مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند؛ طبق این فراخوان، شتاب‌دهنده‌ هاب شیراز با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا با ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های «سلامت دیجیتال»، «تجارت الکترونیکی»، «آموزش الکترونیکی و تولید محتوا»، «بازی و رسانه دیجیتال» و « شهر هوشمند» آماده ارائه خدمات به اکوسیستم کارآفرینی کشور است.

 نماینده دانشگاه شیراز در هاب و نایب رئیس هیات مدیره درباره سابقه فعالیت دیگر هاب‌ها در کشور و وجه تمایز هاب شیراز با مراکز مشابه گفت: در مجموع چهار هاب‌ در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که مربوط به دانشگاه های صنعتی شریف، شهید بهشتی، اصفهان و شیراز است.

سید علی اکبر صفوی ابراز کرد: باتوجه به اینکه در نیمه جنوبی کشور، جای خالی مراکز شتاب‌دهنده به‌وضوح احساس می‌شد، دامنه خدمات و گستره حمایت هاب شیراز، مختص شهر شیراز نیست و برای تمام استان‌های همجوار فارس است؛ همچنین از بُعد حمایتی نیز عددهای حمایتی هاب شیراز حدود ۱۰‌برابر عددهای حمایتی اولیه دیگر شتابدهنده‌های معمول در کشور است.

وی افزود: در زمینه ارتباطات بین‌المللی نیز در دانشگاه شیراز گسترش خواهد یافت و درحال تلاش هستیم که بتوان هرنوع فعالیت و خدمت را به‌صورت مجازی ارائه دهیم و در این راستا و باتوجه به وسعت پوشش، شتاب‌دهنده مجازی را نیز فراهم می‌کنیم که افرادی که در فواصل فیزیکی دور از شیراز هستند یا در شرایط فعلی بیماری کرونا، بتوانند همچنان از انواع خدمات این هاب بهره‌مند شوند.

صفوی هدف هاب دانشگاه شیراز را استفاده از ظرفیت خلاقیت در جوانان و دانشگاه‌ها در استان‌های فارس و استان‌های همجوار عنوان کرد و گفت: هدف محدودتر و محلی‌تر، سرعت‌بخشی به اقدامات دیگر هاب‌هاست که با برنامه‌هایی همچون سخنرانی، هوشمندسازی، حمایت مالی، و اعطای گرنت‌های پژوهشی انجام میشود.

استاد دانشگاه شیراز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا را یافتن بازار لازم برای محصولات دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ثروتمندترین شرکت‌های دنیا، شرکت‌هایی هستند که از همین طریق رشد کرده‌اند و از بدو کار صاحب کارخانه یا زمین نبوده‌اند، پس مسیر و آینده این کارها روشن است؛ اما به این معنی نیست که همه در ایجاد کسب‌وکارهای نو موفق خواهند بود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز عضو نشده اید؟