آیین اختتامیه اولین فراخوان شتابدهی “هاب شیراز”

آیین اختتامیه اولین فراخوان شتابدهی “هاب شیراز” با حضور مدیران دانشگاه شیراز و حرکت اول و حضور مجازی برخی از شرکت‌کنندگان در این رویداد، برگزار شد.مدیرعامل شتاب‌دهنده هاب شیراز چهارشنبه ١٧ دی در اختتامیه اولین فراخوان شتابدهی هاب شیراز بیان کرد: هاب شیراز در طبقه هشتم برج نوآوری دانشگاه شیراز در مساحتی به وسعت ٦٢٠ مترمربع برای ١٠ تیم شتابدهنده و فضای کار اشتراکی حدود ١٠ نفر مجهز شده است.

نیک‌محمدی، سهامدار اصلی این هاب را شرکت حرکت اول با سرمایه گذاری همراه اول معرفی و اضافه کرد: به دلیل محدودیت منابع در فضای استارتاپی، نمی‌توان بر روی همه حوزه‌ها متمرکز شد.اگرچه از نگاه بازار ٥ حوزه را هدفگذاری کرده‌ایم اما تمرکز اصلی مان را بر سلامت همراه، تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیک و آموزش محتوا قرار داده‌ایم.دو حوزی بازی رسان و شهر هوشمند را نیز در کنار خود داریم.

او خاطرنشان کرد: در بخش تکنولوژی این حوزه‌ها نیز محدودیتی تعریف نشده و بستگی به نوآوری تیم‌ها دارد.

مدیرعامل شتاب‌دهنده هاب شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: شاید برای برخی این مهم در ذهن متبادر شود که  شتابدهنده‌ها در کشور خیلی خوشنام و موفق نبوده‌اند و آیا قرار است دوباره کار تکراری انجام شود؟

نیک‌محمدی ادامه داد: در راستای بررسی چرایی علت عدم موفقیت شتاب‌ دهنده‌ها در ایران، ٦٠ شتاب دهنده داخلی و تجارب بین‌المللی مرتبط با این موضوع را برسی کردیم و به یک مدلی رسیدیم که در مدل‌های اروپایی جزو موفق ترین مدل‌هاست و آن مدل را برای اولین بار در کشور در هاب شیراز اجرایی شده است.

او گفت: در این مدل  نوع ارزیابی‌ها متفاوت است و جامعه استارتاپی  نیز در آن متفاوت تر تعریف می‌شود.

به گفته مدیرعامل شتاب‌دهنده هاب شیراز، این مدل متشکل از یک فرآیند دقیق و چندمرحله‌ای است که ارزیابی و غربال آغاز شده و امروز برندگان این رویداد معرفی می‌شوند.همچنین دوره‌ای سه ماهه پیش شتابدهی برای برگزیدگان پیش‌بینی شده است.پس از دوره پیش شتابدهی، در دوره‌ای ٦ تا ٩ ماهه به صورت اساسی روی این تیم‌ها سرمایه گذاری خواهیم کرد.

نیک‌محمدی اضافه کرد: به طور میانگین ١٠ برابر شتابدهنده‌های دیگر برای استارتاپ ها پیش‌بینی مالی شده و نهایتا برای بین‌المللی شدن آنها برنامه خواهیم داشت.

او همچنین به ارائه خدمات این مرکز هم اشاره و اعلام کرد که در راستای پوشش استان‌های همجوار، تفاهم نامه‌هایی با سایر دانشگاه‌ها منعقد و دفاتر این مرکز در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد در حال راه اندازی می باشد.

مدیرعامل شتاب‌دهنده هاب شیراز عنوان کرد: یکم آبان ماه امسال قرارداد مشارکت با حرکت اول برای سرمایه گذاری بر روی استارتاپ‌ها منعقد شد که آن را فال نیکی برای رشد استارتاپ‌ها در جنوب کشور می‌دانیم.

نیک‌محمدی با بیان اینکه پس از انعقاد این قرارداد فراخوان حضور تیم‌ها در هاب شیراز در فضای مجازی و تبلیغاتی اعلام شد، گفت: یک برنامه زمابندی داوری تعیین و ٧٤ تیم شرکت کننده ارزیابی شدند که نهایتا ۱۶ تیم جهت ورود به دوره پیش شتابدهی پذیرش شدند.

نایب‌ رئیس هیئت‌ مدیره‌ شتابنده هاب شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه هاب شیراز در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری با همکاری شرکت همراه اول راه‌اندازی شد، گفت: دانشگاه شیراز اولین دانشگاه ایران است که ساختار فعلی نظام آموزشی را همانند کنکور سراسری و انتخاب واحد، ترمی واحدی و … پیاده کرد و آن را به همه مراکز آموزشی تسری داد.

سید علی‌اکبر صفوی افزود: از آنجا که حرکت اول بزرگترین بستر ابزاری برای ارائه سرویس کل خاورمیانه محسوب می‌شود، لذا قرارگیری آن در کنار دانشگاه شیراز می‌تواند اتفاق‌هایی را در هاب شیراز رقم بزند که با هر اتفاق دیگری متفاوت باشد.

۹۰ درصد استارتاپ‌ها زیر ۱۰ درصد اثرگذاری داشته‌اند

او با بیان اینکه پس از انعقاد قرارداد با حرکت اول بر این مهم تاکید شد که متفاوت عمل کنیم، گفت: دنیا امروز بر قله نوآوری می‌چرخد و در هاب شیراز قرار است با همت همراه اول متفاوت باشیم.

نایب‌ رئیس هیئت‌ مدیره‌ شتابنده هاب شیراز با یادآوری این که بیش از ٩٠ درصد از استارتاپ‌هایی که در کشور شکل گرفته اثرگذاری زیر ١٠ درصد داشته‌اند، تاکید کرد: استارتاپ هم هزینه انسانی می‌خواهد و هم مالی و اقتصادی تا در یک بازه زمانی ٥ ساله به ثمر برسند.

صفوی با بیان اینکه در هاب شیراز یک جهش فکری در شتاب دهنده‌ها رخ داده و نگاه سهامداری بر آن حاکم نیست، گفت: اگرچه این حرکت از شیراز آغاز شد اما امروز استان‌های همجوار فارس هم تحت پوشش این هاب و حرکت اول قرار گرفته‌اند و اگر لازم باشد حاضریم به همه استان‌ها سرویس دهیم.

زبرجد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز بیان کرد: ماجرای هاب و رسیدن به جایگاه فعلی دقیقا به مثابه برنامه ریزی برای آغاز یک استارتاپ است.

او با بیان اینکه سه آیتم برنامه ریزی، پشتکار و از همه مهمتر همدلی سه ضلع مثلثی هستند که در هاب شیراز در کنار هم قرار گرفته‌اند، افزود: دانشگاه‌ها باید پشتوانه علمی نوآوری و کارآفرینی‌ها باشند.

زبرجد گفت: اگر دانشگاه شیراز می‌خواهد به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کند باید به سمت همین نوع کارآفرینی‌ها با تغییر ساخت‌ها پیش رود.

معاون دانشگاه شیراز گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از اساتید به نتیجه نرسیده‌اند که وظیفه دانشگاه کارآفرینی است و این مهم آرام آرام باید جای خود را در ذهن‌ها تغییر دهد

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز عضو نشده اید؟