Benchmark

بنچ مارک یا Benchmark چیست و بنچ مارکینگ چگونه انجام می‌شود؟

بنچ مارکینگ (Benchmarking)، بنچ مارک کردن یا بهینه‌کاوی یک استراتژی مهم تجاری است که شامل سنجش عملکرد و نتایج شرکت شما در برابر رقبا و بازار مصرف است. استفاده از بنچ مارک کردن در کسب‌وکار می‌تواند نقاط قوت و ضعف شرکت را بسنجد و استراتژی هوشمندانه‌ای را تدوین کند. در این مطلب  درباره‌ی این صحبت می‌کنیم که benchmark چیست و همچنین به این می‌پردازیم که اهمیت و روش‌های استفاده از بنچ مارک چیست.

بنچ مارک چیست؟

بنچ مارک درواقع مجموعه استانداردهایی است که می‌تواند یک معیار برای سنجش عملکرد یک سیستم، قابلیت، برنامه، ویژگی و … در حوزه‌های مختلف باشد. 

بنچ مارکینگ چیست؟

شرکت‌ها برای بقا در میدان رقابت و بهره‌وری بالاتر، نیازمند شناخت بازار، شناخت رقبا و مقایسه‌ی عملکرد خود با آن‌ها هستند.

بنچ مارکینگ فرایندی است که هر کسب‌وکاری برای مقایسه‌ی عملیات، فرایندها و محصولات سازمان خود با سازمان‌های دیگر، از آن استفاده می‌کند. این فرایند کیفیت سیاست‌ها، استراتژی‌ها، برنامه‌ها، خدمات، محصولات و موارد دیگر را در سازمان شما اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند در همان صنعت یا بازار وسیع‌تری انجام شود و در تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شرکت ارزش‌مند باشد. در واقع، بنچ مارک کردن راهی موثر برای پیشرفت مستمر و تثبیت موقعیت در دنیای کسب‌وکار است. 

اهمیت benchmark چیست؟

بنچ مارکینگ در کسب‌وکار مهم است، زیرا برای این‌که تعیین کنید شرکت شما در چه قسمت‌هایی باید پیشرفت کند و چه کارهایی را می‌توانید برای به ‌دست ‌آوردن مزیت رقابتی انجام دهید، به شما کمک می‌کند. به‌ طور خاص، بنچ مارک کردن می‌تواند درمورد چگونگی افزایش سود، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت و وفاداری مشتری بینشی ایجاد کند. بنچ مارکینگ کسب‌و‌کار فرایندی است که پیشرفت مداوم را به همراه دارد و شرکت را به سمت سودآوری و موفقیت بیش‌تر سوق می‌دهد.

بنچ مارکینگ به شما کمک می‌کند تا درک کنید که معیارهای سازمان شما با سایر مشاغل موجود در بازار چگونه مقایسه می‌شوند. اگر برای تعیین نحوه‌ی عملکرد شرکت خود فقط به دنبال نگاه داخلی هستید، ممکن است اطلاعات ارزش‌مندی را از دست بدهید که می‌توانند به پیشرفت خارجی شرکت شما کمک کنند؛ برای مثال، اگر شرکت شما دارای ۷۵٪ وفاداری مشتری باشد و ندانید که بازار عمومی دارای ۸۰٪ وفاداری مشتری است، ممکن است متوجه نشوید که جای پیشرفت دارید.

انواع بنچ مارکینگ چیست؟

با این‌که انواع مختلف بنچ مارک کردن وجود دارند، همه‌ی آن‌ها در ۳ دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • بنچ مارکینگ استراتژیک؛
  • بنچ مارکینگ عملکرد؛
  • بنچ مارکینگ فرایند.

بنچ مارکینگ استراتژیک

در بنچ مارکینگ استراتژیک بهترین روش‌ها و استراتژی‌های برنده، که موفق‌ترین شرکت‌ها آن‌ها را به‌کار گرفته‌اند، بررسی و در کسب‌وکار شما پیاده می‌شوند. این فرایند کپی ‌کردن از روش‌های دیگران نیست، بلکه شامل نوآوری در فرایندهایی است که توسط شرکت‌های دیگر استفاده می‌شوند تا روند شرکت شما را بهتر کند. نگاه بنچ مارکینگ استراتژیک صرفا به صنعت خاص کسب‌وکار شما محدود نمی‌شود و معمولا به شرکت‌های موجود در بازار عمومی نگاه می‌کند.

بنچ مارکینگ عملکرد

بنچ مارکینگ عملکرد فرایند مقایسه‌ی محصولات و خدماتی که شرکت شما ارائه می‌دهد با سایر رقبا در صنعت شما است. این نوع از بنچ مارک کردن اغلب با هدف مقایسه‌ی ویژگی‌های محصول و خدمات، قیمت، کیفیت، قابلیت اطمینان، طراحی، سرعت و رضایت مشتری است. شما می‌توانید برای بهبود محصولات و خدمات خود و ارتقای جایگاهتان در بازار، از نتایج بنچ مارکینگ عملکرد استفاده کنید.

بنچ مارکینگ فرایند

بنچ مارکینگ فرایند هم مشابه بنچ مارکینگ استراتژیک است و هم مشابه بنچ مارکینگ عملکرد، زیرا فرایندها و عملکردهای خاصی از بهترین شرکت‌های آن صنعت را بررسی می‌کند. به طور معمول، این شکل از بنچ مارک کردن در یافتن پیشرفت‌هایی که به‌سرعت قابل‌اجرا هستند، بسیار موثرتر است، اما فقط مزایای کوتاه‌مدت شرکت را به همراه خواهد داشت. حال که دریافتید بنچ مارکینگ و بنچ مارک چیست، همچنین از اهمیت آن نیز آگاه شدید، باید درباره توسعه آن در کسب‌وکار نیز بدانید.

بنچ مارک چگونه باعث توسعه کسب‌وکار می‌شود؟

1)    یک برنامه بنچ مارکینگ تهیه کنید

اولین قدم از بنچ مارک کردن این است که مشخص کنید چه چیزی را می‌خواهید مقایسه کنید و انواع مختلف معیارها را برای مقایسه‌ی آن مشخص کنید. این کار را می‌توانید با شناسایی سوالات خاصی که می‌خواهید به آن‌ها پاسخ دهید، انجام دهید.

2)    مشاغل مورد مقایسه خود را پیدا کنید

در مرحله بعدی از بنچ مارک کردن، باید مشخص کنید که می‌خواهید کسب‌وکار خود را با چه صنایع دیگری مقایسه کنید؛ هم‌چنین، باید تشخیص دهید که آیا تجارت خود را با شرکت‌های موجود در صنعت مشابه خود در بازار عمومی یا با هر ۲ مقایسه می‌کنید.

3)    جمع‌آوری اطلاعات در بنچ مارکینگ

داده‌هایی را برای مقایسه کارآمد شرکت خود با شرکت‌هایی که برای بنچ مارک انتخاب کرده‌اید‌، جمع‌آوری کنید.

4)    تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها

برای پیدا کردن خلاء در عملکرد شرکت خود، تجزیه‌وتحلیل کاملی از داده‌های به‌دست‌آمده‌ی بنچ مارک انجام دهید و پس از بنچ مارکینگ راه‌حل‌هایی را برای پُر‌ کردن این خلأها پیدا کنید.

5)    پیاده‌سازی و بهبود

سرانجام از تجزیه‌وتحلیل اطلاعاتی که از طریق بنچ مارک جمع‌آوری کرده‌اید، برای اجرای فرایندها و استراتژی‌های جدید استفاده کنید تا بنچ مارکینگ در بهبود موفقیت کلی شرکت به شما کمک کند.

مدل‌های مختلف بنچ مارک کردن

·        بنچ مارکینگ داخلی

این روش از بنچ مارک برای مقایسه‌ی عملکرد تیم‌ها یا بخش‌های مختلف داخلی استفاده می‌شود تا بهترین روش‌های اجرایی برای بهبود عملکرد کلی در سراسر شرکت به اشتراک گذاشته شوند.

·        بنچ مارکینگ خارجی یا رقابتی

این روش از بنچ مارک برای مقایسه‌ی موقعیت شرکت شما در بازار نسبت به رقبا، چه در داخل و چه در خارج از صنعت خودتان، استفاده می‌شود.

·        بنچ مارکینگ کاربردی

این روش برای مقایسه‌ی فرایندها یا استراتژی‌های شرکت شما با استراتژی‌های شرکت‌های موفق در صنایع مختلف استفاده می‌شود تا راه‌هایی را برای نوآوری و پیاده‌سازی این شیوه‌ها در تجارت خود بیابید.

·        بنچ مارکینگ عمومی

در این روش از بنچ مارک به جای بررسی سازمان‌های خاص، شرکت شما بیش‌تر با بهترین روش‌های استاندارد صنعت مقایسه می‌شود.

·        بنچ مارکینگ بین‌المللی

این روش برای شناسایی و تجزیه‌و‌تحلیل بهترین روش‌ها و فرایندهای مورداستفاده در سراسر جهان به بازار جهانی نگاه می‌کند. انجام این کار می‌تواند به شرکت‌هایی کمک کند که به دنبال تبدیل شدن به برترین جایگاه جهانی در صنعت خود هستند.

مثالی از بنچ مارکینگ کسب‌وکار

مورد زیر مثالی از بنچ مارکینگ است:

یک خرده‌فروشِ لباس آنلاین که کارش شامل پُر کردن سفارش‌های مشتری به صورت آنلاین و تحویل این سفارش‌هاست، می‌خواهد از بنچ مارک برای افزایش بهروری استفاده کند. آن‌ها تحقیقات خود را انجام داده و دریافته‌اند که رقیب برتر آن‌ها می‌تواند ۲ برابر سریع‌تر سفارش‌های خود را تحویل دهد. آن‌ها ممکن است بنچ مارکینگ بیش‌تری را خارج از صنعت خود نیز انجام دهند تا دریابند که یک توزیع‌کننده‌ی عمده‌فروش قادر به پُر کردن و تحویل سفارش‌های ۳ برابر سریع‌تر از توان آن‌هاست. این شرکت متوجه می‌شود که در این بخش از روال کاری فرصت بهبود وجود دارد، پس فرایندها و استراتژی‌های رقبا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و موارد مشابهی را برای رقابت در بازار اتخاذ می‌کند.

در این مطلب ابتدا توضیح دادیم که بنچ مارکینگ و بنچ مارک چیست، در ادامه درمورد اهمیت و روش‌های آن صحبت کردیم. در انتها نیز تاثیر آن بر روی کسب‌وکار را مورد بررسی قرار دادیم.

منبع:

indeed.com

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز عضو نشده اید؟