گزارش پنل گفتمان با موضوع بررسی اکوسیستم استارتاپی منظر شتابدهنده

در تاریخ 22 اردیبهشت ماه 1401 و در خلال نمایشگاه فناوری 2022Kitex پنل گفتمان با موضوع بررسی اکوسیستم استارتاپی از منظر شتابدهنده، سرمایه‌گذار خطر پذیر و کارخانه نوآوری  به همت شتابدهنده هاب شیراز برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شتابدهنده هاب شیراز، در ابتدای این پنل آقای نیک محمدی، مدیر عامل شتابدهنده هاب شیراز، به عنوان مدیر پنل هدف برگزاری از این نشست را برای حاضران شفاف سازی نقش سه بازیگر این زیست بوم یعنی شتابدهنده، سرمایه گذار خطرپذیر و کارخانه نوآوری عنوان نمودند. ایشان اظهار داشتند که طبیعتاً بازیگر های دیگری نیز در این زیست بوم ایفای نقش می کنند لیکن بدلیل محدود بودن زمان گفتگو، این پنل صرفا به نقش این سه بازیگر کلیدی اختصاص دارد.
آقای نیک محمدی با اشاره به بهبود شاخص نوآوری (GII) طی ده ساله گذشته کشور ایران از رتبه 120 به رتبه 60، این رشد را نتیجه نهادسازی ها و تعامل و همکاری تمامی اعضای اکوسیستم نوآوری دانستند. ایشان به عنوان مدیر پنل در ابتدا از هریک از مدعوین درخواست نمودند تا نقش و زمینه فعالیت هر یک از این سه بازیگر کلیدی را به حضار معرفی نمایند.


سپس آقای کرمی، مدیر عامل شتابدهنده هاب اصفهان، تفاوت های شتابدهنده و سرمایه گذاران خطرپذیر( VC ها) را توضیح دادند. ایشان بیان کردند : سرمایه گذارخطرپذیر تنها به تامین مالی تیم ها می پردازد ولی شتابدهنده یک پکیج کامل شامل تامین مالی، منتورینگ و آموزش و دیگر خدمات را نیز برای استارتاپ ها فراهم می سازد از همین رو شتابدهنده یک ساختار Fast yes و fast no می باشد که تکلیف یک استارتاپ را در سریعترین حالت مشخص می نماید.

در ادامه آقای دکتر مختارنیا، مدیر ارشد هماهنگی هاب های حرکت اول، به معرفی نقش سرمایه گذاران خطر پذیر و vc ها در اکوسیستم نوآوری پرداختند.

آقای صمیمی، مدیر عامل کارخانه نوآوری شیراز، نقش و فعالیت های کارخانه نوآوری در زیست بوم کارآفرینی را تشریح کردند. به گفته ایشان  کارخانه های نوآوری گونه ای جدید از پارک های علمی و فناوری هستند که تفاوت های عدیده ای دارند نظیر اینکه کارخانه های نوآوری بر تیم های ارائه دهنده خدمت تمرکز دارند ولی پارک های علم و فناوری محصول محورند. کارخانه های نوآوری عمدتا زیر مجموعه بخش خصوصی هستند و فعالیتشان با شتابدهنده ها همپوشانی و تداخل ندارد.

در ادامه آقای کرمی به بیان مشکلات شتابدهنده ها پرداخت. طبق گفته های ایشان، شتابدهنده ها عملاً و عمدتاً درگیر فراخوان ها شده و بیشتر به فضای فیزیکی خود اهمیت بیشتری میدهند تا به رشد و توسعه نیروی انسانی که این روند خلاف عرف اکوسیستم جهانی می باشد.

سپس آقای سوداگران، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه‌ی آزاد کیش، از تفاوت های اکوسیستم کیش نسبت به سرزمین اصلی سخن گفتند. از نظر ایشان اکوسیستم شهر های سرزمنی اصلی نظیر تهران، اصفهان،مشهد، شیراز و . . . شباهت های بسیاری با هم دارند ولی در جزیره کیش شرایط متفاوتی حکم فرماست. به عنوان مثال میتوان به شرایط تاکسیرانی ویژه کیش و حضور تاکسی های اینترنتی در جزیره اشاره کرد.

آقای گیاهی، مدیرعامل شتابدهنده رادمان، نیز به معرفی اکوسیستم کیش پرداختند. ایشان اظهار داشتند: 80% اقتصاد کیش در اختیار بخش خصوصی بوده لیکن این سرمایه گذاران هنوز به اکوسیستم کارآفرینی ورود نکرده اند . این مسئله در کنار کمبود نیروی انسانی متخصص، بزرگترین چالش های پیش روی استارتاپ های جزیره کیش می باشند.

در انتها نیز حضار سوالات خود را از سخنرانان حاضر در این پنل پرسیده و پاسخ های خود را دریافت کردند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز عضو نشده اید؟