branding strategy
اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
استارتاپها معمولا بر اساس یک فکر و ایدهی بزرگ ساخته میشوند و بنیان گذاران و صاحبان آن با اشتیاق بالایی انرژی و وقت خود را صرف اجرای ایدههای خود و بهبود بخش فناوری کسب و کار خود میکنند. و این بدین معنی است که برندسازی اغلب مسالهای است که به آینده موکول میشود، درحالی که برندسازی برای موفقیت هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ بسیار اساسی است.
برند، قلب و روح هر کسب و کاری است و اهمیت بسیاری در موفقیت دارد. یک استراتژی مناسب برای برندسازی استارتاپ میتواند به عنوان یک نقشه راه عمل کند و استارتاپ را به سمت موفقیت در صنعت خود سوق دهد. اما مشکلی که هست این است که ایجاد یک استراتژی برندسازی در ابتدا کار سادهای نیست. برای اینکه بتوانید یک برند قوی و قابل تشخیص برای استارتاپ خود بسازید، مهم است که موارد مختلفی را همچون گزاره ارزش خود، لحن، هویت بصری و مواردی از این قبیل را نیز در نظر بگیرید. در این مقاله سعی کردیم اهمیت برندسازی و مراحل ایجاد یک برند موفق برای استارتاپها را برایتان ارائه کنیم.
اهمیت برند سازی برای استارتاپها
همانطور که جف بزوس هم گفته است:
- برند شما “هویت” شرکت شما است.
مهمترین اهمیت برندسازی برای استارتاپها این است که به سازمان جدید کمک میکند تا هویت خود را پیدا کند. برند فقط شامل لوگو یا نام شرکت نیست بلکه تمام شخصیت یک شرکت است. به همین دلیل برای استارتاپها مهم است که برند تجاری را انتخاب کنند که روشهای تجاری و ارزشهای اصلی آنها را نشان دهد. برندسازی با دادن لحن، شخصیت و تصویری متفاوت، به شما کمک میکند تا از سایر استارتاپهای دیگر که سعی در جلب توجه در یک بازار اشباع را دارند متمایز شوید.
- ارتباط با مشتری و وفاداری
علاوه بر این برندسازی در ایجاد اعتماد و حفظ وفاداری مشتریان نیز تاثیر به سزایی دارد. مردم بیشتر تحت تاثیر برندی قرار میگیرند که محتوای احساسی ارائه میدهد و شخصیت جذابی دارد. بدون مشتریان، کسب وکار نمیتواند موفق شود، به همین دلیل است که داشتن یک برند قوی، واضح و قابل اعتماد که الهام بخش وفاداری و ترویج تعامل با مشتری باشد بسیار مهم است.
- برند شما در قلب و ذهن مردم جای دارد
برندسازی یکی از مهم ترین جنبههای هر کسب وکاری (فارغ از اندازهاش) است و شامل مجموعهای از فعالیتهاست که شما برای پرورش و رشد نام تجاری خود انجام میدهید. اگر این کار به درستی انجام شود، برندسازی به یک سمفونی زیبا از طرح، زبان و تجربه تبدیل میشود که همگی با هم برای ایجاد یک حس بسیار خاص ترکیب شدهاند. به طور خلاصه، برند شما مجموعهای از ادراکاتی است که مردم در مورد استارتاپ شما دارند. این یک بیان عاطفی از ارزشهای شماست که در ذهن و قلب افراد جای میگیرد.
- برندسازی ارزش پیشنهادی شما را افزایش میدهد.
برندسازی ارائه شما از یک محصول را به یک محصول منحصر به فرد ارتقا میبخشد و به شما این امکان را میدهد که مزایایی را هم داشته باشید. شاید این برایتان تعجب برانگیز باشد اما یک برند قوی میتواند به شما این امکان را بدهد تا قیمتهای بالاتری را برای محصولات خود تعیین کنید.
نظرسنجی انجام شده توسط imprint4 نشان میدهد که اکثر خریداران حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای محصولات با برند قویتر هستند.
مراحل برندسازی برای استارتاپها
مرحله اول: بازار استارتاپ خود را مشخص کنید
شما باید بدانید که مشتریان ایدهآلتان کجا هستند، استارتاپ شما در کجای بازار فعلی قرار دارد و محصولات شما چگونه با کالاهای ارائه شده توسط رقبا مقایسه میشود.
پایه برندتان با مشخص شدن مخاطبان هدفی است که میخواهید روی آنها تمرکز کنید، شما نمیتوانید برای همه مردم همه چیز را ارائه کنید. پس قدم اول در مراحل برندسازی این است که تصمیم بگیرید میخواهید محصولات و خدمات خود را به چه کسی عرضه کنید. این باعث میشود که پیامی ارائه کنید که دقیقا نیازهایشان را هدف قرار میدهد.
نکته اصلی در این مرحله این است که روی اهداف خاص تمرکز کنید و این نیازمند بررسی رفتارهای جزئی و روش زندگی مصرف کنندگان است. به عنوان مثال مشخص کنید که:
- آنها کجا زندگی میکنند؟
- علایق آنها چیست؟
- چند ساله هستند؟
- چگونه دوست دارند با آنها صحبت شود؟
- وقت آزاد خود را چگونه میگذرانند؟
مرحله دوم: درباره رقبای خود تحقیق کنید.
راجع به رقبای اصلی برندتان تحقیق و جست وجو کنید که کدام کارهایشان تاثیرگذار بوده و کدامها نبودهاند و چگونه نام برندشان را انتخاب کردهاند. تقلید کامل کارهایی که دیگر برندها انجام میدهند به هیچ عنوان توصیه نمیشود ولی باید بدانید که چه کارهایی باعث موفقیت و چه کارهایی باعث شکستشان شده است. اینجا هدف این است که خود را از رقبا متمایز کنید تا مشتریان به خرید از شما سوق داده شوند. پس باید کاری کنید که برندتان خاص و برجسته دیده شود و این قسمت از مراحل برندسازی نباید نادیده گرفته شود. در این مرحله سعی کنید به سوالهای زیر پاسخ دهید:
- مشهورترین برندهای موجود در نیچ من چیست؟
- در انتخاب نام برند باید به چه چیزهایی فکر کنم؟
- رقبای من با مشتریان مشترک ما چگونه صحبت میکنند؟
- رقبای من چگونه برای محصول خود بازاریابی میکنند؟
مرحله سوم: خود را متمایز کنید.
مهم نیست که محصول شما چقدر شگفت انگیز است، با این حال احتمال اینکه شخص دیگری در حال انجام کاری مشابه با شما باشد وجود دارد. پس باید تمام تلاش خود را بکنید تا پی ببرید که برندتان چه چیزی را ارائه میکند که دیگران نمیکنند.
در مراحل قبلی مشخص کردیم که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و حال باید به آنها دلیلی دهید که برند شما را به دیگر برندهای مشابه ترجیح دهند. به نکاتی توجه کنید که باعث بهتر شدن زندگی مصرف کنندگان میشود. برای مثال میتوان به صرفه جویی در زمان انجام یک فعالیت روزانه و کاهش مخارج با ارائه پیشنهادهای به صرفه اشاره کرد. سعی کنید راهی برای متفاوت بودن پیدا کنید حتی اگر این تفاوت کوچک به نظر برسد.
مرحله چهارم: با احتیاط یک نام انتخاب کنید
انتخاب یک نام مناسب برای استارتاپ شما میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیتتان داشته باشد. درحالیکه یک نام روشن و قدرتمند میتواند کمک بسیاری به تلاشهای تجاری و بازاریابی شما بکند نامگذاری اشتباه میتواند باعث شود که مشتریان ارتباط خوبی با آن برقرار نکنند و برای استارتاپ شما مشکل ساز شود.
انتخاب نام برای استارتاپ ممکن است یک کار جزئی برایتان به نظر برسد اما این یکی از مهمترین مراحل برندسازی استارتاپ شماست زیرا قرار است تا سالها بعد در کنار تصویر برند شما باشد پس باید از همان ابتدا یک نام مناسب و درست انتخاب کنید.
مرحله پنجم: تصویر خود را ایجاد کنید.
شاید وقتی به مراحل برندسازی فکر کنید، اولین چیزی که به ذهنتان برسد طراحیهای تصویری باشد. در ایجاد تصویر برند عواملی زیادی را باید در نظر بگیرید، از جمله تصاویری که در وبسایت به کار میگیرید، لوگوی انتخابی برای برندتان و طرح رنگی که در رسانه خود منتشر میکنید.
بهترین کار برای استارتاپها این است که در این مرحله از متخصصان کمک بگیرند (مگر اینکه خودشان در طراحی گرافیکی مهارت و دانش کافی داشته باشند). لوگو و تصویر شما قرار است تا مدتهای طولانی در کنار شما باقی بماند و در هر چیزی که به برند شما مربوط میشود دیده شود و به عبارتی به هویت کسب و کار شما تبدیل شود، بنابراین از به کار گرفتن گرافیستهای متخصص دریغ نکنید، زیرا هزینهای که در ابتدا برای ایجاد تصویر و لوگوی خود متحمل میشوید ارزشش را بعداً نشان میدهد
مرحله ششم: داستان برندتان را تعریف کنید.
برندسازی استارتاپ همیشه باید با یک داستان شروع شود. مطالعات نشان داده است که ما به داستانهایی گوش میدهیم که ارتباط ذهنی با ما برقرار میکند، در حقیقت خواندن داستان همان بخش از مغز را فعال میکند که در صورت بروز همان اتفاق در زندگی واقعی، فعال میشود. سالهاست که معلمان، سیاستمداران و والدین قدرت داستانها را درک کردهاند و هر کدام به نحوی سعی میکنند از این شیوه در زندگی و کار خود بهره بگیرند.
هر استارتاپی هم یک فلسفهی آغازی دارد که بدون آن بی هویت و بی چهره است و بدون داشتن یک هویت کاری خیلی راحت میشود در میان این همه تبلیغات و محصولات متنوع فراموش شد که این به معنای پایان کار یک استارتاپ است.
هنر داستان نویسی به شما این امکان را میدهد تا با مشتریان خود ارتباط احساسی برقرار کنید. برای استفاده از یک داستان قوی در برندسازی استارتاپ خود، به این فکر کنید که استارتاپ شما از کجا آمده است و چه چیزی باعث شد که محصولات و خدمات خود را ایجاد کنید. هرچه عمیقتر در پس زمینه خود کاوش کنید، بیشتر درباره انگیزه ها، ارزشها و اهداف استارتاپ خود یاد خواهید گرفت. زمانی که فلسفه و داستان استارت آپ درست بیان شود محصول یا خدمات، قدرتمندتر میشوند و برند قابل اعتمادتری ایجاد میگردد.
داستان هر برند باید دو چیز را به نمایش بگذارد: نیاز و چیزی که نیاز را رفع مینماید. با استفاده از این دو باید به مخاطبان خود بفهمانید که چه نیازی دارند و چرا بین همه محصول موجود در بازار، این محصول شما است که میتواند نیازشان را به بهترین شکل ممکن برطرف سازد.
مرحله هفتم: لحن برندتان را انتخاب کنید.
لحن برند شما به ماموریت و اهداف و مخاطبان کسب و کارتان بستگی دارد. در واقع در این مرحله مشخص میکنید که میخواهید چگونه با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. لحن برند میتواند رسمی، دوستانه، تکنیکی، خبری و … باشد. لحنهای بسیاری وجود دارند که میتوانید برای برندتان انتخاب کنید ولی در نهایت باید لحنی را انتخاب کنید که متناسب و هماهنگ با کسب و کار شما باشد و بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این مقوله به خصوص در نشر محتوای سایت و شبکههای اجتماعی مهم است و داشتن ثبات در لحن باعث شناخته شدن شما از کانالهای مختلف میشود.
مرحله هشتم: مشخص کنید چه کسی میخواهید باشید.
باید به کسب و کارتان شخصیت بدهید و به مخاطبان به طور خلاصه نشان دهید که چه کسی هستید. برای این کار باید یک پیام برای برند خود ایجاد کنید پیام کلیدی شما باید کاملا با برندتان در هم آمیخته باشد و در یک یا دو جمله انتقال داده شود و سعی کنید از لحن برندتان در آن استفاده کنید. این پیام در واقع نشان میدهد شما چه کسی هستید، چه چیزی را ارائه می دهید و چرا مردم باید به شما اهمیت بدهند. و ابزاری است که که از طریق آن میتوانید با مخاطبان ارتباطی مستقیم و احساسی داشته باشید.
مفهوم پیام شما باید بلافاصله دریافت شود و احساسات مخاطب را برانگیزد. پس پیامی ساده و واضح ایجاد کنید. هنگام انتخاب پیام، از گفتن کارهایی که برندتان میکند اجتناب کنید و تنها دلیل مهم بودنش و ارزشهای آن را برای مردم مشخص کنید.
سخن آخر
برندسازی اصولاً فرایند دشواری است و هر کسب و کاری برای ایجاد هویت، شهرت، و شخصیت برای خود نیازمند صرف زمان و تمرکز کافی است. اما برای استارتاپها که با سرمایه کم، دانش کم نسبت به بازار و نگرانیهای بی شمار دیگر دست و پنجه نرم میکنند، برندسازی میتواند حتی سختتر باشد.
اما به همان اندازه که برندسازی دشوار است، ارزش تلاش کردن را دارد. این موضوع نه تنها به استارتاپها کمک میکند که از مردم جدا نشود، بلکه باعث وفاداری مشتری و ایجاد هماهنگی و ثبات قدم در ماموریت استارتاپ خواهد شد. بنابراین اگر میخواهید موفق باشید، باید بتوانید یک برند تجاری مناسب برای خودتان ایجاد کنید.
منبع: