برگزاری پیش شتاب‌دهی هاب شیراز با عنوان “لبخند سوم”

با رشد روزافزون شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در کشور، کلمه‌ی شتاب‌دهنده به‌عنوان مرکزی که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی را مهیا می‌سازد؛ زیاد شنیده می‌شود و دانشگاه‌ها همواره به‌عنوان یکی از بهترین محل‌ها برای تشکیل یک شتاب‌دهنده معرفی می‌گردند، چراکه ایده‌ها و خلاقیت‌ها و همین‌طور آموزش‌های صحیح از مسیر دانشگاه بهتر محقق می‌شود.

در اوایل آبان‌ماه ۱۳۹۹، خبر تفاهم‌نامه‌ی هاب شیراز به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ی دانشگاه شیراز منتشر شد و از دی‌ماه سال جاری، فراخوان دور سوم پیش‌شتابدهی هاب شیراز، باعنوان «لبخند سوم» اعلام شد.

دکتر علی اکبر صفوی به‌عنوان استاد دانشگاه شیراز و نایب رئیس هیأت‌مدیره‌ی هاب و مهندس علی نیک‌محمدی مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ هاب شیراز، به‌عنوان طراحان هاب شیراز؛ در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن معرفی دستاوردهای دو دور فراخوان قبل هاب شیراز، به تشریح دور سوم فراخوان هاب شیراز پرداختند.

دکتر صفوی، در آغاز این نشست، به‌عنوان، نماینده‌ی دانشگاه شیراز در هاب به‌معرفی مختصری از این شرکت پرداخت و گفت: همانطور که مستحضر هستید هاب شیراز در اصل شرکت مشترکی است که از توافق‌نامه دانشگاه شیراز و شرکت همراه اول در راستای حمایت از استارتاپ‌ها و توسعه‌ی فضای کسب‌وکارهای نوپا شکل گرفت؛ اما فعالیت رسمی خود را از آبان پارسال به‌طرز شایانی آغاز کرد و به لطف خداوند رشد و توسعه خوبی داشته است.

وی توضیح داد: اولین نکته مهمی که رخ داده است این بود که هاب شیراز فعالیت خود را فراتر از شهر و استان خود معرفی کرده و الان در سطح کشور به‌عنوان یک شتابدهنده‌ مؤثر و موفق شناخته شده است و استارتاپ‌هایی که در طول یک سال گذشته به جمع هاب پیوسته‌اند از استان‌های دیگر مانند زنجان، اصفهان و حتی بوشهر بوده‌اند.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه به کارنامه برگزاری دو دوره‌ قبل فراخوان هاب پرداخت و بیان کرد: خوشبختانه طی دو دوره گذشته که رویداد لبخند اول و دوم برگزار شده‌، در دوره‌ اول حدود ۸۰ تقاضا در این فراخوان ثبت‌نام کردند که پس از داوری‌ها و ارزیابی‌های لازم و دقیق، ۱۵تیم در اولین دوره‌ی پیش‌شتابدهی هاب شیراز پذیرفته شدند و پس از طی دوره پیش‌شتابدهی ۴تیم به مرحله‌ی شتابدهی راه یافتند. بسیاری گمان می‌کردند که در فراخوان دوره دوم که به فاصله‌ی ۶ماه از دوره‌ی اول برگزار گردید، شاهد کاهش میزان درخواست‌ها باشیم؛ اما درخواست‌های دوره‌ی دوم حتی از صد درخواست فراتر رفت که از بین تیم‌های متقاضی در نهایت  ۸تیم وارد دومین دوره‌ی شتابدهی هاب شیراز شدند که پس از طی  ۳ماه آموزش و منتورینگ و سایر حمایت ها، ۴تیم دیگر نیز از این دوره به مرحله‌ی شتابدهی راه پیدا کردند.

نایب رئیس هیأت‌مدیره هاب شیراز اظهار کرد: خوشبختانه علاوه‌بر برنامه‌ حمایت از استارتاپ‌ها و فضای کسب‌وکارهای نوپای جنوب کشور، هاب شیراز با برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی در سطح کشور نقش مؤثری در راستای شکوفایی زیست‌بوم کارآفرینی کشور ایفا کرده است.

او افزود: به‌طور متوسط با تیم‌های راه‌یافته به مرحله‌ی شتابدهی قراردادهای چندصدمیلیونی منعقد شده که متوسط سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. حتی تیم‌هایی در این بین حضور داشتند که قراردادی بالای یک میلیاردتومان با ایشان منعقد شده است و در ازای این سرمایه‌گذاری کمتر از ۲۵درصد از ایشان سهام گرفته شده است.

نماینده‌ دانشگاه شیراز در هاب در ادامه، به تفاوت این دوره از پیش‌شتابدهی با دوره‌های قبل پرداخت و توضیح داد: این دوره دو تفاوت عمده با دوره‌ پیشین خود دارد؛ اول اینکه اکنون همگی باور کرده‌اند هاب شیراز  با تمام توان و قدرت وارد عرصه شده و تمامی مراحل آموزشی را با بالاترین کیفیت ممکن برگزار کرده است و به همین خاطر ارزیابی از تیم‌هایی که این دوره‌ها را سپری کرده‌اند؛ بسیارمثبت تلقی شده که نشان‌دهنده‌ کیفیت دوره‌ها است. از طرف دیگر قراردادهای مالی مناسبی با تیم‌ها منعقد شده که نشان‌دهنده‌ جدیت هاب شیراز است که بنده به نوبه‌‌ خودم از تمامی کادر ستادی هاب شیراز سپاسگزاری می‌کنم. دوم اینکه، در طی یک‌سال گذشته تلاش کرده‌ایم در راستای تقویت اکوسیستم کارآفرینی کشور مؤثر واقع شویم، از برگزاری دوره‌های مبتدی و عمومی مراحل اولیه‌ راه‌اندازی کسب‌وکار تا دوره‌های پیشرفته و متمرکزی مانند بوتکمپ استارتاپی ۵G/IOT که با مشارکت واحد تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شده است. ازهمین‌رو بخشی از تیم‌های متقاضی این فراخوان تیم‌هایی خواهند بود که چندین‌ماه تحت آموزش‌های مؤثری قرار داشته‌اند و از مباحث اولیه‌ی ایده تا تست مباحثی همچون تهیه‌ی MVP و نمونه‌ی اولیه‌ آشنا هستند و از طرف دیگر با نیازهای مبنی‌بر آی تی همراه اول و کشور بیگانه نیستند و امید داریم که تیم‌های باکیفیتی را در این مرحله جذب کرده و اتفاقات مثبت و خوبی در سطح کشور رقم بزنیم.

در ادامه مهندس علی نیک‌محمدی، مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ی هاب شیراز به تشریح سومین فراخوان پیش شتابدهی هاب شیراز با نام لبخند سوم پرداخت و توضیح داد: سومین فراخوان پیش شتابدهی هاب شیراز با نام «لبخند سوم» پذیرای تیم‌ها، استارتاپ‌های فعال و افراد علاقه‌مند و صاحب ایده در موضوعات «سلامت دیجیتال»، «تجارت الکترونیکی»، «آموزش مجازی و تولید محتوا»، «بازی و رسانه‌های دیجیتال» و «شهر هوشمند» است. تیم‌های نوپا در سطوح بذری و پیش بذری می‌توانند در این فراخوان ثبت‌نام کرده و پس از داوری در صورت پذیرفته شدن از امکاناتی مانند دریافت گرنت (پژوهانه) پنجاه‌میلیون تومانی به‌صورت بلاعوض، دوره‌ آموزشی بوت آپ، جلسات منتورینگ و فضای کار اشتراکی بهره‌مند بشوند.

وی تصریح کرد: شتابدهنده‌ هاب شیراز گستره‌ جغرافیایی فعالیت خود را به شهر شیراز یا حتی استان فارس محدود نکرده و تیم‌ها از سراسر کشور می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

مدیرعامل هاب شیراز درخصوص شیوه‌ و فرایند برگزاری لبخند سوم نیز توضیح داد: تیم‌های استارتاپی و علاقه‌مندان به حوزه‌های تحت حمایت هاب شیراز در وهله‌ اول ثبت‌نام خود را در سایت هاب شیراز به نشانی hubshiraz.ir انجام خواهند داد. سپس با تکمیل فرم ارزیابی کتبی اولین مرحله‌ی غربالگری تیم‌ها آغاز خواهد شد. تیم‌هایی که از این مرحله عبور کنند به ارزیابی شفاهی راه خواهند یافت. پیش از برگزاری این مرحله کارگاه آموزشی برای آشنایی‌ها با مدل عملیاتی هاب شیراز، مدل NABC برگزار خواهد شد تا تیم‌ها ضمن آشنایی با این مدل، متوجه شوند که داوران به چه ابعادی از ایده و تیم اهمیت ویژه می‌دهند. در ارزیابی شفاهی نیز، هر تیم در بازه ۲۰دقیقه ایده خود را به هیأت داوران ارائه می‌کند و بعد از آن در مدت ۲۰دقیقه پاسخگوی پرسش‌های احتمالی داوران خواهد بود. پس از پرسش و پاسخ داوران در یک فضای خصوصی به شور و مشورت درباره‌ی متیاز تیم می‌پردازند تا امتیاز نهایی تیم مشخص گردد. پس از اتمام داوری، براساس امتیازات کسب‌شده تیم‌های برگزیده در دوره‌ی پیش‌شتابدهی هاب شیراز پذیرفته شده و تحت حمایت این شتابدهنده قرار می‌گیرند. تیم‌هایی که با موفقیت مرحله پیش‌شتابدهی را پشت سر بگذارند وارد دوره‌ی شتابدهی خواهند شد که امسال با افزایش میزان سرمایه‌گذاری هاب شیراز می‌توانند متوسط پانصدمیلیون تومان سرمایه اولیه جذب کنند.

وی یادآور شد: این فراخوان با توجه به استقبال کم‌نظیر تیم‌ها، تا تاریخ ۳۰بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

مهندس نیک‌محمدی در پایان بیان کرد: از تیم‌ها و افراد علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی دعوت می‌کنیم با اعتماد به هاب و عملکرد شایان آن در طی سال گذشته در فراخوان ثبت‌نام کرده و خود را با معیار‌های کارآفرینی محک بزنند و بتوانند از تسهیلات هاب شیراز بهره‌مند شوند. همچنین امیدواریم که در سال پیش‌رو با تلاشی دوچندان نسبت به قبل بتوانیم جایگاه هاب شیراز را در سطح کشور ارتقا داده و موجب رشد و شکوفایی اکوسیستم کارافرینی سطح کشور به‌خصوص جنوب کشور و استان فارس باشیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز عضو نشده اید؟