صندوق های سرمایه گذاری و نقش آن
در دنیای مدرن امروز و حوزه های کسب و کاری یک سری صندوق های سرمایه گذاری برای رشد استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا وجود دارند که بهترین روش تامین مالی می باشند. به همین دلیل ما در ادامه مهم ترین صندوق های سرمایه گذاری به همراه نقش آن ها در دنیای کسب و کارهای نوپا را برای شما مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
- صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت
این نوع صندوق سرمایه گذاری با ترکیب دارایی های مالی مختلف مانند سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و … دارایی نقد شوندگی بالایی هستند و سود شان هم زیاد است.
- صندوق سرمایه گذاری در سهام
این نوع صندوق سرمایه گذاری ترکیب دارایی های خود را به سهام شرکت های بورسی و اوراق مشارکت اختصاص می دهد در نتیجه هم ریسک بالا و هم بازدهی بالایی دارد.
- صندوق سرمایه گذاری مختلط
این نوع صندوق سرمایه گذاری با ترکیب دارایی های خود سهام و اوراق ها را به نسبت مساوی تقسیم می کند. ریسک این نوع صندوق از صندوق های سهامی کمتر ولی بازدهی بالاتری دارد.
تعریف سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه گذاری خطر پذیر که یکی از انواع قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری است سرمایه ای می باشد که شما باید از گروه های سرمایه گذاری دریافت کنید تا استارتاپ و کسب و کارتان رونق یابد.
این نوع سرمایه گذاری در مقایسه با سرمایه گذاری های دیگر تنها بر سرمایه گذاری در مراحل اولیه تمرکز دارد و همچنین تغییرات در این سرمایه گذاری قابل دسترس تر و امکان پذیر تر است. بیشترین سرمایه گذاری های خطرپذیر از سمت سرمایه گذاران ثروتمند، بانک های سرمایه گذاری و موسسات مالی انجام می شود چون این موسسات و … سرمایه های زیادی در اختیار دارند.
سرمایه گذاری روی استارت آپ چیست؟
استارتاپ در اصل نوعی شرکت نوپا و تازه است که با ایده اولیه خود کارش را شروع کرده و به جلو می برد. همچنین باید بدانید تمامی استارتاپ ها ابتدا با یک ایده ناب و خلاق شکل می گیرند و به مرور با دقت بر یک سری اصول به درآمد و رشد می رسند.
از این رو وقتی به دنبال سرمایه گذار بر روی استارتاپ تان هستید فرد سرمایه گذار یک سری بررسی ها در این خصوص انجام می دهد که عبارت هستند از : آیا ایده استارتاپ ارزش سرمایه گذاری دارد؟ آیا ایده بیان شده در کنار ناب بودن اش می تواند به مرحله تجاری سازی برسد؟ با بررسی این گونه سوال ها یک سازمان و موسسه می تواند بر روی یک استارتاپ سرمایه گذاری کند.
سرمایه گذاری جمعی چیست؟
این نوع سرمایه گذاری امروزه در تمام دنیا توانسته بر روی کسب و کار های زیادی سرمایه گذاری کند و در اخر هم با موفقیت به استارتاپ های کار شده اش رونق بخشیده است.
در تعریفی ساده و گویا سرمایه گذاری جمعی به معنای سرمایه گذاری می باشد که در آن فرد سرمایه پذیر سرمایه مورد نیاز خود را به واسطه سرمایه های کوچک و پر تعداد جذب می کند. در اصل سرمایه گذاران جمعی ابتدا یک مبلغ کوچک را برای سرمایه گذاری به میان می آورند سپس در اخر تمامی مبلع مورد نیاز برای کسب و کار را به استارتاپ تزریق می کنند.
ریسک ها و پاداش های سرمایه گذاری در استارت آپ
سرمایه گذاری بر روی یک کسب و کار یا استارتاپ نوپا و جدید بسیار خطرناک است اما اگر این سرمایه گذاری در جهت درست و بر روی کسب و کاری که ارزش دارد انجام شود یک معامله برد برد است و سود زیادی دارد. به همین دلیل بیشتر سرمایه گذاران به سختی بر روی یک کسب و کار تازه سرمایه گذاری می کنند تا به راحتی سرمایه شان را از دست ندهند.
مهم ترین ریسک یک سرمایه گذار بر روی یک استارتاپ همین موضوع می باشد که یک استارتاپ و کسب و کاری را از بین انبوه کسب و کار ها گلچین کند که ارزش داشته باشد و دارایی های فرد به هدر نرود. به همین منظور فراموش نکنید که سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه کذاری این ریسک ها را افزایش می دهد.
انواع سرمایه گذار های استارتاپ کدام اند؟
مهم ترین نوع سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری سریالی می باشد. در این نوع سرمایه گذاری یک استارتاپ باید از راه دور سرمایه را جذب کند تا ارزش کسب و کار افزایش یابد. البته در ادامه یک سری دیگر از سرمایه گذار های استارتاپ ها را برایتان مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
- سرمایه گذارهای جمعی
- بانک ها
- سرمایه گذاران فرشته
- شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر
- کارت های اعتباری
انواع روشهای تأمین سرمایه استارتاپ ها
یکی از اصلی ترین و اساسی ترین چالش های یک استارتاپ یا کسب و کار پیدا کردن یک سرمایه گذار خوب بر روی کار می باشد که بتواند با ریسک کردن بر روی ایده و کسب کار بتواند به جای شکست آن را تبدیل به بهترین کسب و کار یا استارتاپ کند. هر یک از استارتاپ ها در دو حالت به منابع مالی نیاز پیدا می کنند که حالت اول در شروع کارشان می باشد و حالت دوم برای زمانی است که استارتاپ تصمیم به توسعه خود دارد. در این بین روش های مختلفی برای تامین سرمایه های استارت اپ ها وجود دارد که مهم ترین آن ها بلند مدت و کوتاه مدت است.
§ روش تامین سرمایه به صورت کوتاه مدت
در این روش سرمایه گذاران تمایل دارند در مدت زمان کوتاهی بر روی یک استارتاپ سرمایه گذاری کنند تا بازدهی که می خواهند دریافت کنند سریعا به دست شان برسد.
§ روش تامین سرمایه به صورت بلند مدت
در این روش سرمایه گذاران تمایل دارند در مدت زمان زیادی بر روی یک استارتاپ سرمایه گذاری کنند و انتظاری هم از این بابت برای برگشت سرمایه شان ندارند.
جذب سرمایه گذار برای ایده !
هر کسب و کاری برای موفق شدن نیاز به جذب یک سرمایه دارد که این سرمایه باید در مراحل متفاوت انجام شود. در حقیقت برای جذب یک سرمایه گذار باید ادعاهایتان را به خوبی اثبات کنین تا نسبت به کسب و کار شما اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل ما در ادامه تصمیم گرفته ایم کارهایی که باید برای ادعای استارتاپ تان انجام دهید را بیان کنیم تا به خوبی یک سرمایه گذار خوب و حرفه ای برای خود پیدا کنید.
§ داستان شما
حین جذب سرمایه گذار باید با داستانی متقاعد کننده استارتاپ خود را مطرح کنید. تا شنونده تان که سرمایه گذار است از همان ابتدا درگیر مسئله شما شود.
§ راهکار شما
شما در این بین باید نکات مهم و اساسی استارتاپ تان را برای سرمایه گذار مطرح کنید تا با دیدی باز و دقیق بر روی استارتاپ شما سرمایه گذاری کند.
§ بازار هدف شما
سعی کنید درباره بازار هدف تان که مشتری ها می باشند با سرمایه گذار تان صحبت کنید چون این مورد یک مورد قوی برای جذب سرمایه گذار می باشد پس از آن غافل نشوید.
§ رقبای شما
از قسمت های مهم جذب سرمایه گذار نشان دادن رقبا می باشد که خیلی از افراد آن را نادیده می گیرند و نمی توانند یک سرمایه گذار خوب برای خود جذب کنند.
§ الگوی درآمد شما
سرمایه گذار ها بیشتر از هر چیزی به الگوی درامد شما نگاه می کنند بنابراین برای جذب یک سرمایه گذار خود نشان دهید که چگونه می خواهید پول در بیاورید.
چه زمانی برای استارتاپمان سرمایه گذار جذب کنیم؟
از اصلی ترین موارد مهم دیگر که باید برای پیدا کردن یک سرمایه گذار به آن توجه داشته باشید زمان می باشد. در حقیقت شما هر زمان که دوست داشتید نمی توانید برای کسب و کار یا استارتاپ خود سرمایه گذار جذب کنید. برای مثال اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید و پس از یک مدت پیشرفتی مشاهده نکرده اید نباید دست به جذب سرمایه گذار بزنید تا بیشتر پس رفت کنید.
در حقیقت شما در ابتدای راه تان می توانید با هزینه های خیلی کم که خودتان هم می توانید آن ها را تهیه کنید کسب و کارتان را به جلو ببرید و سپس زمانی که از پیشرفت خود مطمعن شدید دست به جذب سرمایه گذار بزنید. بهترین زمان برای جذب یک سرمایه گذار زمانی است که قصد معرفی ایده و تولید انبوه در حوزه خود را دارید می باشد چون شما در این حین به جایی رسیده اید که باید در چشم افراد نمایان شوید و این امر توسط سرمایه گذار امکان پذیر است.
لیست دلایل قانع کننده برای جذب سرمایه روی استارتاپ ها
با همه این ها برای جذب سرمایه گذار بر روی استارتاپ تان می ترسید؟ اما چرا؟ اگر نگاهی به لیست دلایل قانع کننده برای جذب سرمایه روی استارتاپ ها بیندازید شاید کمی از ترس تان کم شود و ما برای همین امر اینجا هستیم. در ادامه لیستی از مهم ترین دلایل قانع کننده برای جذب سرمایه روی استارتاپ ها بیان کرده ایم که عبارت هستند از :
- برای جذب سرمایه باید استقبال خوب از محصول یا خدمات استارتاپ تان داشته باشید.
- برای جذب سرمایه باید درک عمیق از بازار تقاضا و شناخت هدف داشته باشید.
- برای جذب سرمایه باید از تجربه کاری بالایی برخوردار باشید.
- برای جذب سرمایه باید انعطاف پذیری از نظر مواجه شدن با مسائل و مشکلات تان زیاد باشد.
- برای جذب سرمایه باید روابط کاری و هماهنگی خوبی بین اعضا و …. باشد.
- برای جذب سرمایه باید تیم مدیریتی کاربلد و حرفه ای داشته باشید.
لیست اقداماتی که یک استارتاپ برای جذب سرمایه گذار باید انجام دهد
هر استارتاپی چه اول راه باشد و چه در وسط راه وقتی تصمیم به جذب سرمایه گذار برای کسب و کار خود گرفته است باید اقداماتی در این بین انجام دهد اما تا ما اینجا هستیم نگران هیچ چیز و هیچ کاری نباشید و باز هم مثل موارد فوق اقداماتی که یک استارتاپ باید برای جذب سرمایه گذار انجام دهد را مطرح کرده ایم و این اقدامات عبارت هستند از :
- تشریح دقیق نقشه راه
- وجود قراردادی دقیق برای جلب اعتماد سرمایه گذار
- فکر کردن به ادغام استارتاپ با دیگر استارتاپ ها
- بهره بردن از شتاب دهنده ها
- تامین مالی هرچند کم
چه دلایلی برای سرمایه گذاری در استارتاپ وجود دارد؟
سرمایهگذاری در استارتآپها به شما این امکان را میدهد که فرایند کشف راهحل را برای مشکلات چالشبرانگیز یا توسعهی تکنولوژی جدید از نمای نزدیک ببینید.
پتانسیل رشد
سهام شرکتهای دارای سرمایهی کلان (Large-caps stocks) موجود در فهرست ۵۰۰ سهام برتر اساندپی (Standard and Poor’s 500: S&P 500) در مقایسه با استارتآپها ریسک خیلی کمتری دارند، ولی احتمال خیلی کمی برای رشد تصاعدی در آنها وجود دارد. در حالی که اگر شما استارتآپ موفقی را انتخاب کنید، هیچ حد و حصری برای رشد آن وجود ندارد.
تام شریور (Tom Schryver)، مدرس کارآفرینی در دانشگاه تجارت اس.سی جانسون میگوید: « فرصتهای بسیار زیادی برای گسترش وجود دارند. تأثیر فزایندهی عظیمی وجود دارد که میتواند قابلتوجه باشد. این بخشی از چیزی است که سرمایهگذار خواهد خرید.»
داشتن باور به ایدهای جدید
شاید سرمایه گذاری در استارتاپ به این دلیل برای شما جذاب است که کارآفرینان ایدهی جدیدی را در آن دنبال میکنند. الیاس استال (Elias Stahl)، مؤسس شرکت تولیدی کفش دوستدار محیطزیست به نام هیلوس (HILOS)، میگوید: « مردم معمولا در چیزی سرمایهگذاری میکنند که میخواهند در دنیا آن را ببینند و این میتواند رسیدن به پایداری بیشتر باشد یا یک شرکت تولیدی کفش کتانی واقعا معرکه! برای دیدن چیزهای موردعلاقه در دنیا و حمایت از آنها هیچ فرصتی بهتر از این وجود ندارد.»
ارتباطات شخصی
شاید برادر یا همسایهی شما تولید محصول جدید خیلی خوبی را شروع کردهاست. ایدهی او نوآورانه به نظر میرسد و شما دوست دارید در تأمین سرمایهی پروژه به دوست یا فامیل خود کمک کنید. شریور میگوید: « افراد بسیار زیادی به این علت در استارتآپها سرمایهگذاری میکنند که در شبکهای عضو و در حال حمایت از پروژهای هستند که آن را میشناسند»
نوعی احساس رضایت
برخی سرمایهگذاران به دلیل احساسی که از سرمایه گذاری در استارتاپ میگیرند، این کار را انجام میدهند؛ این احساس میتواند حس کمک کردن به کسی در تأسیس یک کسبوکار، تماشای خَلق یک چیز جدید، یاد گرفتن دربارهی صنایع مختلف یا وارد شدن به مرحلهی اول چیزی هیجانانگیز باشد.
شریور میگوید: « اگر کسی به انجام کاری متعهد شود، هیچچیز جلوی او را برای اقدام به شروع فوری نخواهد گرفت »
چه دلایلی برای عدم تمایل به سرمایه گذاری در استارتاپ وجود دارد؟
سرمایه گذاری در استارتاپ مناسب همه نیست، علیالخصوص مناسب کسانی که ریسک کم و درآمد قابلاعتمادی میخواهند. برخی از این دلایل عبارتاند از:
سرمایه گذاری در استارتاپ ریسک بالایی دارد
شریور میگوید: «احتمال از دست دادن کل سرمایه وجود دارد»
به طور کلی، سرمایه گذاری در استارتاپ فقط به شرطی خوب است که برای از دست دادن ۱۰۰٪ مبلغ سرمایهی خود آماده باشید. به طور ایدئال، بخش اعظم مبالغ سرمایهگذاریشدهی شما باید در صندوقهای سرمایهگذاری مبتنی بر شاخص (Index Funds)، صندوقهای قابلمعامله یا حتی فقط در سهامهای فردی باشند.
سرمایه گذاری در استارتاپ بهراحتی به پول نقد تبدیل نمیشود
اگر شما امروز سهامی را بخرید و فردا نظرتان عوض شود، بهراحتی میتوانید آن را بفروشید، اما استارتآپها بهسختی خریدوفروش میشوند. هنگام سرمایه گذاری در استارتاپ باید در نظر داشتهباشید که پول شما حداقل ۳ تا ۵ سال در قیدوبند خواهد بود.
عمار عمدانی (Ammar Amdani)، از شرکای شرکت نوپای سرمایهگذاری ریسکپذیر اداپتونچر میگوید: «با اینکه ممکن است فرصت تبدیل آن به پول نقد پیش آید، ولی تضمینی وجود ندارد و تقریبا سالها طول میکشد تا سرمایهی شما عمل بیاید و به شکل مادی قابلبرداشت باشد.»
دیدن نتایج زمانبر است
حتی اگر استارتآپی موفق شود، باز هم ممکن است نتیجه گرفتن شما از سرمایهگذاریتان سالها به درازا بینجامد. عمدانی میگوید: «باید قدرت تحمل بالایی داشته و صبور باشید تا برای شرکتهایی که نمایندهی شما هستند، فرصت رشد را فراهم کنید.»
مراحل سرمایه گذاری در دنیای استارتاپی
اولین مرحله سرمایه گذاری در دنیای استارت اپ ها مرحله ی صفر یا بذر مایه می باشد. بذر مایه به معنای سرمایه ای می باشد که شما برای شروع و پیش بردن کسب و کارتان از آن بهره می برید. در این مرحله استارتاپ یک درخت بالغ در نظر گرفته می شود سپس سعی می شود این درخت پرورش داده و بزرگ شود.
در این مرحله صاحبان ایده استارتاپ باید هزینه خود را صرف تشکیل تیم، تحقیقات ابتدایی در خصوص ایده، شناسایی مشتریان و … کنند. در مراحل بعدی باید طرح و ایده توجیه شود، مشتریان شناسایی شوند، بازخورد ها دریافت شود، سرمایه گذار ها مشخص شود تا بتوان از قطعی بودن و ارزش داشتن استارتاپ اطمینان حاصل کرد.
پرسش های کلیدی سرمایه گذاران از استارتاپ ها
وقتی شما به دنبال سرمایه گذاران برای کسب و کار یا استارتاپ تان می روید آن ها شروع به یک سری بررسی های مختصر اما مفید در خصوص کسب و کارتان می کنند تا سرانجام ایده ای که می خواهید در جایگاه بهترین ها قرار بگیرد مشخص شود. در این بین یک سری پرسش های کلیدی در خصوص کسب و کار یا استارتاپ تان پرسیده می شود که این سوالات عبارت هستند از :
- شرکت چه کاری انجام می دهد؟
- چه چیزی در این شرکت بی نظیر است؟
- چه مشکل بزرگی را حل می کند؟
- فرصت بازار آن چقدر بزرگ است؟
- کجا مستقر هستید؟
- شرکت چقدر می تواند بزرگ شود؟
- بازار واقعی مخاطب شما کدام است ؟
- شما در دراز مدت چه درصد از بازار را برنامه ریزی می کنید بگیرید؟
- چگونه به فروش صنعت خود و نرخ رشد آن می رسید؟
- چرا شرکت شما پتانسیل رشد دارد؟
- موسسین و اعضای اصلی تیم چه کسانی هستند؟
- تیم چه تجربه مرتبطی در این حوزه دارد؟
- در کوتاه مدت چه موارد کلیدی برای تیم لازم است اضافه شود؟
- چرا تیم منحصرا قادر به اجرای برنامه تجاری شرکت است؟
- شما چند نفر کارمند دارید؟
- چه چیزی موسسین را تحریک می کند؟
- چه معیاری برای تیم در ۱۲ ماه آینده برنامه ریزی کنید؟
انواع روش های ارزش گذاری استارتاپ
روش ارزش گذاری کارت امتیازدهی
این روش ارزش گذاری برای استارتاپ ها توسط فردی به نام بیل پین طراحی شده که یک روش مقایسه ای است و در مراحل اولیه استارتاپ به کار می رود. کاربرد این روش ارزش گذاری در مراحل بذر و ابتدایی توسط شتابدهنده ها و سرمایه گذاران فرشته می باشد. بزرگ ترین مزیت این روش هم سرعت و سادگی آن برای یافتن تخمینی ارزش استارتاپ است.
روش ارزش گذاری هزینه باز تاسیس
در این روش ارزش گذاری فرض می شود که ارزش یک استارتاپ معادل است با تمامی هزینه هایی که صرف راه اندازی و تداوم آن شده است. البته از این روش ارزش گذاری بیشتر برای استارتاپ هایی که احتمال شکست شان بسیار است استفاده می شود. مزیت این روش ارزش گذاری هزینه باز تاسیس در آن است که می توانیم حداقل ارزش استارتاپ را به کمک آن محاسبه کنیم.
روش ارزش گذاری دیو برکس
این روش ارزش گذاری توسط فردی به نام دیو برکس که از موفق ترین سرمایه گذاران فرشته می باشد طراحی شده است. در این روش بدون اینکه اطلاعاتی پیش بینی شده از هزینه های استارتاپ داشته باشید می توانید ارزش آن را با چند شاخص کلیدی مشخص کنید. از مزایای این روش ارزش گذاری می توانیم به در نظر گرفتن عوامل مختلف و مربوط به استارتاپ مانند نمونه اولیه محصول اشاره کنیم.
منابع